România primește o finanțare de peste 600 de milioane de euro prin Mecanismul de Interconectare a Europei. Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, spune la Europa FM că este o performanță uriașă pentru România care va putea investi în modernizarea infrastructurii feroviare – de exemplu .

Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi: „O performanță, având în vedere că a fost o competiție mare de proiecte”


EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

„Azi am acordat 6,2 miliarde de euro pentru proiectele de infrastructură de transport în Uniunea Europeană. România ia aproape 10% din această sumă, 600 de milioane de euro, ceea ce este o performanță, având în vedere că a fost o competiție mare de proiecte, am avut cereri de 16 miliarde – proiecte depuse.

Pentru România sunt câteva proiecte importante:

  • Peste 400 de milioane de euro sunt pentru calea ferată București-Giurgiu, cu obiectivul de a avea 120 km/oră pe această linie atât pentru trenurile de pasageri cât și pentru trenurile de marfă.
  • Apoi, infrastructură rutieră în portul Constanța”, spune Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi la Europa FM.

Adina Vălean: „Avem trei proiecte comune cu Moldova” / „Cu Ucraina avem două proiecte de frontieră”

În alte proiecte, România va face investiții comune cu Ucraina și Moldova, mai spune comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean. Sunt cinci proiecte pentru care România va primi aproape 80 de milioane de euro. Se au în vedere lucrări pe Dunăre pentru creșterea navigabilității, dar și pentru modernizarea frontierelor.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

„Avem trei proiecte comune cu Moldova care includ trecerile de frontieră Albița-Leușeni care include chiar un pod peste Prut, plus acces rutier, Ungheni – modernizarea punctului de trecere și creșterea capacității. Cu Ucraina avem două proiecte de frontieră: Vicșani-Vadul Siret, un proiect de cale ferată care implică – pe partea României, 30 de kilometri de cale ferată modernizați și electrificați”, mai spune Adina Vălean la Europa FM.

Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi: „Pentru 2 proiecte esențiale există o fereastră de oportunitate în septembrie: un nou pod rutier-cale ferată Giurgiu-Ruse și proiectul <<Fast Danube>>”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

România are nevoie de foarte multe investiții în proiectele de infrastructură, mai spune la Europa FM, comisarul european pentru transporturi Adina Vălean. Sub coordonarea ei a fost înființat un grup de lucru comun de lucru România – Bulgaria.

O nouă oportunitate de finanțare va fi în luna septembrie când se va deschide un nou apel la proiecte finanțate prin Mecanismul de Interconectare a Europei.

„Două proiecte, pe care eu le consider esențiale și pentru care există o fereastră de oportunitate de finanțare pentru transfrontalier: un nou pod rutier-cale ferată Giurgiu-Ruse și proiectul <<Fast Danube>> care înseamnă lucrări pentru a asigura navigabilitatea Dunării tot anul. Acestea ar fi absolut esențiale pentru acest coridor de transport pentru România.

Amândouă trebuie depuse împreună cu Bulgaria. Am avut o discuție cu ministrul de Externe din Bulgaria și am pus din tot aceste proiecte pe agendă și am spus că ar fi o oportunitate extraordinară dacă cele două țări ar putea să colaboreze și să propună aceste proiecte în septembrie”, spune Adina Vălean la Europa FM.

Proiecte câștigătoare din fondurile de coeziune – total 530.424.227,82

1. Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord – Etapa II

  • Coordonator: COMPANIA NAȚIONALĂ DE CAI FERATE CFR SA
  • Finanțare recomandată: 423.659.427,46
  • Descriere proiect: Face parte din Proiectul Global și acoperă faza a II-a a acestuia, și anume lucrări de reabilitare a legăturii feroviare dintre București Progresu și Giurgiu Nord în vederea creșterii vitezei operaționale la 120 km/h și a condițiilor de siguranță pentru călători și marfă.

2. Modernizarea infrastructurii feroviare din portul Constanța – etapa a II-a

  • Coordonator: COMPANIA NAȚIONALĂ DE CAI FERATE CFR SA
  • Finanțare recomandată: 106.764.800,36
  • Descriere proiect: Proiectul vizează îmbunătățirea legăturilor feroviare locale cu portul central Constanța, care include modernizarea infrastructurii feroviare și a gării feroviare aferente, electrificarea, consolidarea, lucrările de construcție și introducerea semnalizării electronice centralizate și a telecomunicațiilor.

Proiecte câștigătoare din fondurile generale – competitive – 79.105.598,04 euro în total

1. Culoarele de solidaritate UE-Ucraina – îmbunătățirea trecerii frontierei feroviare la Vicsani (RO) – Vadul Siret (UA)

  • Coordonator: COMPANIA NAȚIONALĂ DE CAI FERATE CFR SA
  • Finanțare recomandată: 24.380.546,00
  • Descriere proiect: Proiectul vizează optimizarea traficului feroviar peste frontiera româno-ucraineană pe ruta centrală TEN-T care leagă România și Balcani de vestul Ucrainei. Pe teritoriul României, aceasta prevede electrificarea a 30,313 km de linie de cale ferată simplă între Dărmănești și Vicșani și lucrări de cale ferată auxiliare, precum și modernizarea podului peste râul Suceava din stația Dornești. Pe teritoriul Ucrainei, proiectul include modernizarea liniilor nr. 14 (1 km) și nr. 21 (0,3 km) din stația Vadul Siret, precum și modernizarea căii ferate nr. 2 (1,5 km) la stația Hlyboka-Bukovynska.

2. Infrastructura transfrontalieră Siret RO-UKR

  • Coordonator: COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE SA
  • Finanțare recomandată: 9.231.437,04
  • Descriere proiect: Scopul proiectului este de a construi/moderniza infrastructura de transport care facilitează accesul rutier și operațiunile vamale către și dinspre punctele de control la frontieră (PTF) Siret/Porubne, unul dintre principalele puncte transfrontaliere româno-ucrainene.

3. Infrastructura transfrontalieră Albita – Leuseni RO-MD

  • Coordonator: COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE SA
  • Finanțare recomandată: 9.826.976,00
  • Descriere proiect: Scopul proiectului este de a construi/moderniza infrastructura de transport care facilitează accesul rutier la și dinspre punctele de control la frontieră Albita – Leuseni (inclusiv viitorul nou pod peste râul Prut) și operațiunile vamale pe ambele maluri, și anume în România și Moldova.

4. Giurgiulești Cross Border RO-MD

  • Coordonator proiect: AUTORITATEA VAMALA ROMANA
  • Finanțare recomandată: 2.480.600,00
  • Descriere proiect: Proiectul se referă la studii, lucrări și achiziționarea de echipamente pentru serviciile de trecere a frontierei la unul dintre principalele puncte de trecere a frontierei dintre România și Moldova, la Galați/Giurgiulesti.

5. Infrastructura transfrontalieră Ungheni RO-MD

  • Coordonator proiect: COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE SA
  • Finanțare recomandată: 33.186.039,00
  • Descriere proiect: Proiectul vizează modernizarea zonei transfrontaliere dintre România și Republica Moldova la Ungheni, prin construirea/modernizarea drumului, construirea Punctului de trecere a frontierei (PTF) și achiziționarea de echipamente pentru serviciile de trecere a frontierei.

Sursa foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Citește și: Cristian Păun expune cele 3 motive pentru care nu vom atinge ținta de deficit promisă de Guvernul Ciolacu | VIDEO