Bal Mascat sau cum să joci banii statului pe scenă? S-ar întâmpla la Opera Națională Română Iași, iar rolul principal în acest spectacol ar fi jucat de managerul Beatrice Rancea. Acuzațiile curg, apărarea – pentru moment – tace. Dar “nu este prima dată” – țipă și un raport al Corpului de Control al Prim-Ministrului, care a verificat activitatea doamnei Rancea pe vremea când era interimar la Opera Națională din București.

Sonia Teodoriu ne pune povestea în scenă, în timp  ce ascultă un alt Bal Mascat – de la Royal Opera House, din 1978, cu Montserrat Caballe și Jose Carreras. Poftiți în sala, cortina se ridică. 


EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Clădirea Teatrului Național din Iași are doua intrări pentru artiști. Prin spate. Una e a actorilor, pe cealaltă intră artiștii de la Operă. La orice oră ai intra, vei auzi pe cineva cântând. Sau instrumente acordându-se. Zilele astea răsună fragmente din opera Bal Mascat, a lui Giuseppe Verdi. Artiștii se pregătesc pentru premiera din primăvară. Agitația e mare, ca înainte de orice spectacol. Însă acum, la Opera din Iași, emoțiile nu sunt doar pe scenă, iar drama nu are legatură cu libretul. Ministrul Culturii a trimis Corpul de Control

Actul I

Două persoane care au ocupat funcții cheie în Opera ieseană o acuză de ilegalități pe managerul Beatrice Rancea. E vorba de fostul contabil-șef și de fostul referent de achiziții. Cea care a făcut pasul în față este contabila Simona Gogan. A fost nevoită să-și părăsească postul în ianuarie, din cauza unei… schimbări de organigramă.

Anul trecut, în decembrie, la rectificarea bugetară, Opera din Iaşi a primit aproximativ 3 milioane de lei, suplimentar, ca să-și poată desfăşura activitatea – după cum spune Simona Gogan, în discuție cu colega mea Silvia Craus.

“Inițial am folosit cam un milion pentru plata facturilor și a contractelor restante, dar în jur de 2 milioane de lei au fost cheltuite discreționar de către doamna manager Beatrice Rancea, la presiunile ei, cât și ale grupului care gravitează în jurul ei, achiziționându-se multe produse care nu-și aveau rostul.”

S-ar fi cumpărat televizoare, laptopuri, aspiratoare, zeci de produse electrocasnice și altele, care nici măcar nu ar fi ajuns în magazia Operei.

“ Fără să se respecte procedura de achiziție, fără să se respecte circuitul documentelor, fără referate de necesitate, fără procese verbale de recepție.”

Simona Gogan dă un exemplu: în decembrie, Opera ar fi semnat un contract de 120.000 de lei cu societatea comercială ART DECO EXIM, pe baza unui ordin de plată şi a unei facturi simple. Fără contract:

 “În 27 decembrie, colega mea de la Achiziții a fost sunată de o doamnă din București, care se ocupă cu scenografia spectacolului Bal Mascat. Doamna i-a indicat colegei mele de la Achiziții care este firma cu care se va lucra pe decoruri. Tot în 27 s-a postat o solicitare pe SICAP la ora 13 și un minut și în 4 minute a venit oferta de la ART DECO EXIM. A fost considerată oferta câștigătoare.”

Reporter: “A consultat mai multe oferte?”

“Nici nu avea când, în 4 minute nu avea când să prospecteze piața.”

Deși jumătate din bani au fost virați firmei încă din decembrie, decorul există doar pe hârtie – spune Simona Gogan. Comisia de recepție din cadrul operei ar fi semnat un proces verbal de primire, iar actele ar arăta că acum decorul e în magazie, deși firma nu a trimis încă nimic. 

Într-un memoriu, fosta contabilă șefă se referă și la un colaborator aparte: consilierul de resurse umane Cristian Albu.

Simona Gogan: “ La începutul lunii octombrie, doamna manager a dat dispoziție să se încheie un contract de muncă cu acest domn Cristian Albu, motivând că o ajută cu diverse drumuri la Ministerul Culturii, cu diverse acte, cu diverse consultări pe linie managerială.”

Cristian Albu este angajat pe contract de telemuncă, adică de la distanță. Ar fi plătit cu 4.000 de lei, la care se adaugă spor de condiții vătămătoare și alocație pentru locuință.  Încă 2.300 de lei – sporuri nejustificate, de vreme ce nu îşi desfăşoară activitatea în birourile Operei ieșene. Simona Gogan susține însă că e angajat “de formă”. Contractul lui de muncă ar fi fost înregistrat în REVISAL încă din octombrie. Problema a apărut în noiembrie, când a trebuit să-i plătească salariul: contabila-șefa a cerut să vadă contractul, că să se asigure că e legal să îi facă plata. Jurista Operei i-a transmis că nu e încă redactat.

 “Seara, la ora 8 jumătate, eram deja acasă, dar am fost sunată de managerul instituției și chemată la Operă, atât eu cât și cele 2 colege: jurista și auditoarea. Sub presiuni și diverse discuții presante și … ora târzie, atât doamna juristă, cât și eu am semnat acel contract de telemuncă. De fapt, domnul Cristi Albu nu prestează nicio activitate, ceea ce poate fi dovedit pentru că nu este nimic semnat de dumnealui, nu este niciun act întocmit de el nici pe resurse umane, nici pe alt compartiment.”

Imediat după ce ar fi semnat acest contract împotriva voinţei ei, jurista ar fi fost obligată să demisioneze.

Actul al II-lea

În care acțiunea se plasează în Capitală. Acum câțiva ani, pe când Beatrice Rancea era manager interimar al Operei Naționale București, punea în scenă tot Bal Mascat. Și atunci, cu jocuri de culise intense – arată un raport al Corpului de Control al Prim-Ministrului din mai 2019.

Considerat un mare succes al scenei bucureștene, Bal Mascat s-a făcut cu încălcarea legilor Achizițiilor Publice și Finanțelor Publice – suna una dintre concluziile raportului. La fel, în cazul altor două producții: Romeo și Julieta și Bărbierul din Sevilla. Se întâmpla în primăvara lui 2017.

Europa FM a stat de vorbă cu unul dintre angajații Operei din București care a dorit să-și păstreze anonimatul.

“M-a marginalizat. Îndepărtează orice persoană care ei nu-i place sau care o deranjează  ”

Raportul Corpului de Control al Prim- Ministrului arată că Beatrice Rancea a angajat intenționat cheltuieli peste bugetul alocat instituției, știind cumva că va face rost de bani – la fel cum a procedat apoi la Iași – povestește Simona Gogan.

Simona Gogan: “Nu s-a încadrat. Deja după luna mai toate contractele și toate achizițiile erau fără acoperire bugetară. Este o practică pe care am găsit-o în 2018 și citind toate articolele apărut în legătură cu Opera din București am constat că practică aceeași regulă și acolo. Când rămânea fără nimic, cerea o suplimentare totală a bugetului, spunând tot timpul: Lasă că aranjez eu cu ministrul.”

Timp de 1 an și 8 luni, cât Beatrice Rancea a asigurat interimatul la Opera din București, 5 persoane au ocupat – pe rând – funcția de director economic. Nici una nu a fost dată propriu-zis afară, dar s-a schimbat des organigramă – practică de care doamna Rancea e acuzată și, acum, la Iași.

“În iulie 2018 când am venit eu, era în aceeași situație. Directoarea economică, Dana Ionescu a fost destituită. I-a fost desființat postul pe același motiv, că adusese la cunoștința Ministerului Culturii printr-un memoriu că nu mai sunt bani în buget și că achiziționează fără buget. I s-a desființat postul imediat, că să-i închidă gură.” 

Pentru spectacolul Bal Mascat, bugetul aprobat de Beatrice Rancea la Opera din București depășea 2 milioane de lei pentru decor, costume și recuzită – dar nu s-a acordat prin achiziție publică. Raportul Corpului de Control arată că tapiterul Operei a cerut printr-un referat că producția decorurilor și a costumelor să fie externalizată. Lucrarea a fost preluată de firma TRUSTEAM SRL. Sigla ei era pe referatul tapiterului – Inspectorii Corpului de Control au tras concluzia că firma care a primit direct contractul… a întocmit și referatul de necesitate atribuit tapiterului.

 “Niciun tâmplar, tapițer, cabinieră nu făceau de capul lor. Erai dat afară, dacă nu semnai.”

17 martie 2017. Ziua în care e trimis referatul de necesitate. Aceeași în care Beatrice Rancea semnează cu TRUSTEAM SRL, prin achiziție directă, încălcând legea. Valoarea contractului: aproape 450 de mii de lei, fără TVA. Și – o nouă ciudățenie: șefa juridicului de la Opera București, care semnează alături de Beatrice Rancea, este fosta directoare a acestei firme.  

Corpul de Control verifică la Fisc și la Direcția Generală Antifraudă ce cheltuieli a făcut TRUSTEAM pentru decorurile la Bal Mascat. Răspunsul: doar 13% din banii plătiți de Operă.

Dar Bal Mascat se dovedește un spectacol greu și cu nevoi deosebite, așa că decorurile de la Trusteam nu sunt suficiente: în octombrie 2017, Opera București mai plătește unei firme pentru decor: Altax SRL încasează peste 170 de mii de lei, fără TVA.  

În cazul contractelor cu cei 2 furnizori, Corpul de Control a remarcat că s-a trecut peste Biroul de Achiziții Publice din cadrul Operei Naționale București – a cărui treabă e să asigure că legea e respectată.

În total, pentru producția Bal Mascat, Opera bucureșteană a plătit peste 600 de mii de lei fără TVA. Dar NU prin achiziții publice, pentru lucrările comune, ci în contracte “sparte” cu valori mai mici. Aceleași două firme joacă același rol și în celelalte producții menționate de raportul Corpului de Control: Romeo și Julieta și Bărbierul din Sevilla. Povestea o cunoașteți: tapițerul spune că are nevoie, Beatrice Rancea și șefa la juridic ex-directoare TRUSTEAM semnează contractul (fara Biroul de Achiziții), banii tot nu ajung, Opera cere și primește suplimentarea bugetului de la Minister.

Corpul de Control a amendat Opera Națională București cu 75 de mii de lei. Instituția o da acum în judecată pe Beatrice Rancea, ca să-și recupereze amenda.

Actul al III-lea- cel în care aflăm contextul

Înapoi la Opera din Iași, pe care Beatrice Rancea o conduce din 2011.

Cu un hiatus, cand a plecat la București să asigure interimatul, după ce – cu scandal – directorii Operei din București au fost forțați să demisioneze.

Pentru perioada de domnie bucuresteană, Corpul de Control a Prim-ministrului încheia raportul cu concluzia: faptele ar fi de natură penală. Raportul a fost trimis și la Parchetul de pe lângă Tribunalul București. Am vrut sa aflăm dacă cercetarea penală a început sau nu în acest caz, dar nu am primit până acum un răspuns oficial.

Toamna trecută, Beatrice Rancea a câștigat încă 5 ani de mandat, înapoi la Iași. În dosarul de înscriere la concursul de manager al Operei – la care, de altfel, a fost singurul candidat – doamna Rancea declara pe propria răspundere că nu a avut abateri manageriale în ultimii  ani. 

Acum, Beatrice Rancea conduce instituția în care se repetă de zor Bal Mascat, dar – în birouri – un alt Corp de Control, al Ministrului Culturii dintr-un alt guvern – face iar verificări. Fosta contabilă șefă e „în bătaia puștii”: ancheta a pornit de la memoriul ei. Nu ar fi procesul corect pe care l-a așteptat:

 “Le-am pus la dispoziție documente care atestă tot ce am zis eu. Am constatat un membru din Corpul de Control, care în loc să fie axat pe tematica controlului a mers cu intimidări, cu întrebări de genul dacă am depus plângere penală?”

În orice piesă, dacă în actul I apare un pistol, cineva va trage cu el până la finalul spectacolului. În acest caz, fosta contabila șefă acuză că domnul din Corpul de Control care i-a adresat astfel de întrebări ar fi un apropiat a lui Cristian Albu – consilierul de la distanță al Operei din Iași, totodată director adjunct al Teatrului de Operetă Ion Dacian din București. Simona Gogan acuză chiar că cei doi ar fi într-o relație de afaceri incompatibilă cu munca de anchetator ministerial. Și că influența lui Cristian Albu s-ar întinde și asupra altui membru al Corpului de Control de la Cultură, a cărui soție e angajată la Opereta bucureșteană.  

Oricum – în plină anchetă de la minister – în Opera din Iași s-a materializat acum și consilierul de la distanță Cristian Albu – spune Simona Gogan:

“Peste noapte a venit și domnul Albu. A apărut o dată cu controlul. Circulă dintr-un birou în altul, nicidecum nu se ocupă de resurse umane”

Reporter: “ De ce acte era interesat domnul Albu?”

Simona Gogan: “ De contractul lui de muncă, de contractul lui de chirie… Nu știe de ce tocmai acele acte îl interesau și trebuiau transmise fix prin domnul Albu la Corpul de Control.”

Punerea noastra în scenă e  o balerină cu probleme de echilibru. O mică parte acuză, un important raport trage concluzii grave, dar cei acuzați preferă tăcerea. 

Europa FM i-a invitat la o discuție atât pe Beatrice Rancea, cât și pe Cristian Albu, fără vreun răspuns deocamdată.

În birourile Operei din Iasi, deghizat sau nu,  Corpul de Control al Ministerului Culturii a făcut verificări. Pe scenă sunt repetiții la Bal Mascat. Iar un alt spectacol se joacă pe treptele Teatrului, unde Corul de Juniori al Operei protestează cântând, pentru că și dirijoarea lor a fost înlăturată din funcție. Tot printr-o schimbare de organigramă.