Guvernul are joi pe ordinea de zi adoptarea strategiei feroviare pentru următorii 5 ani.

Scopul este atragerea de fonduri europene pentru modernizarea liniilor ferate, afectate grav de vechimea mare și lipsa reparațiilor strict necesare: din cei peste 10.000 de km de căi ferate, peste 6.500 sunt neelectrificate, iar vitezele de deplasare sunt de 2 pană la 5 ori mai mici decât s-a stabilit la proiecterea liniilor.

Modernizarea rețelei feroviare din România necesită miliarde de euro și o capacitate administrativă mult peste ce are acum Ministerul Transporturilor.

Instituția recunoaște într-o anexă a hotărârii de guvern, dezastrul: din cauza degradării liniilor, trenurile de marfă merg în medie, cu doar 16, 8 km pe oră, iar cele de pasageri, cu mai puțin de 42 de km pe oră, cu excepția a două porțiuni: București- Constanța și București-Predeal.

De altfel, Ministerul Transporturilor recunoaște că acolo unde s-a investit, populația a început să călătorească mai mult cu trenul, iar cererea de bilete este mai mare decât poate CFR să aloce, adică trenuri.

Jurnalistul Adrian Bărbulescu, de la Club Feroviar, spune că Ministerul Transporturilor vrea să modernizeze sectoare incluse în coridoare europene, respectiv Curtici-Brașov, Arad -Timișoara, Giurgiu-București-Suceava, Craiova-Calafat, însă e puțin probabil ca ele să fie modermizate până în 2025.

Potrivit Ministerului Transporturilor, între anii 2012 și 2018, căile ferate au avut bani să asigure jumătate din lucrările de întreținere obligatorii, mai puțin de o cincime din reparații, iar investițiile au fost de doar 2, 5% din necesar.


EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.
  • Anca Grădinaru