Schimbarea prin Ordonanță de Urgență a legilor justiței provoacă îngrijorare Comisiei Europene.

Instituția va cere explicații Guvernului, însă – într-o primă reacție – spune că demersul asumat de ministrul justiției, Tudorel Toader, pare să încalce recomandările din Mecanismul de Cooperare și Verificare.

Între altele, ordonanța schimbă modalitatea de desemnare a procurorilor-șefi de la marile Parchete și scoate secția de anchetare a magistraților de sub autoritatea procurorului general.

”Comisia Europeană urmărește cu mare îngrijorare ultimele evoluții în ceea ce privește statul de drept în România”, a spus Schinas Margaritis, purtătorul de cuvînt al instituției.

Potrivit acestuia, “atît conținutul, cît și felul în care au fost făcute ultimele modificări, prin ordonanțe de urgență și fără vreo consultare cu sistemul judiciar pare a fi în directă contradicție cu recomandările Comisiei transmise prin Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV), susținut de toate statele membre. În consecință, Comisia va cere explicații de la Guvernul României în legătură cu ultimele modificări“.

Comisia amintește că, în raportul MCV din noiembrie, României i se recomanda să instituie  “un mecanism independent de numire a procurorilor de rang înalt, pe baza unor criterii clare și transparente, cu sprijinul Comisiei de la Veneția”.

O altă recomandare a fost revizuirea legilor justiției, “luînd în considerare recomandările formulate în cadrul MCV, precum și sugestiile Comisiei de la Veneția și ale GRECO”.

Sancțiuni?

În același timp, Comisia Europeană a prezentat miercuri modul în care îşi va adapta metoda de calcul a sancţiunilor financiare pe care le propune Curţii de Justiţie a UE,  în cadrul procedurilor de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor.

Curtea poate, în anumite situaţii, să impună sancţiuni financiare. Comisia propune o anumită sumă Curţii, care ia apoi decizia finală.

La calcularea sancţiunii financiare propuse, pe lîngă gravitatea încălcării şi durata acesteia, Comisia ia în considerare atît situaţia economică a statului membru în cauză, cît şi ponderea sa instituţională. Pînă de curînd, criteriile erau Produsul Intern Brut al statului în cauză şi numărul de voturi alocate acestuia în cadrul Consiliului.

Într-o hotărîre recentă, Curtea de Justiţie a stabilit că regulile de vot din cadrul Consiliului, astfel cum au fost modificate prin Tratatul de la Lisabona, nu mai pot fi utilizate în acest scop.

Comisia va utiliza, în viitor, numărul de reprezentanţi în Parlamentul European alocat fiecărui stat membru.

Odată ce retragerea Marii Britanii din UE va produce efecte juridice (şi indiferent dacă acordul de retragere va intra în vigoare sau nu), Comisia va recalcula valorile medii ale sancțiunilor.