Serviciul Român de Telecomunicaţii Speciale susţine în continuare că operatoarele de la 112 care au vorbit cu Alexandra Măceşanu au respectat metodologia.

Ca urmare, ele nu au fost sancţionate – scrie ziarul Libertatea.

Lipsite de empatie şi de profesionalism – aşa au fost caracterizate de presă operatoarele de la serviciul de urgenţă 112 care i-au răspuns la telefon adolescentei răpite din Caracal.

Servicul de Telecomunicaţii Speciale a declarat, de-altfel, imediat după incident, că au fost respectate toate procedurile.

La fel a spus şi fostul şef, Ionel-Sorinel Vasilca, atunci când a demisionat – că „demisia a fost înaintată pentru a nu afecta prestigiul instituției”, nu pentru că ar avea vreo vinovăție.

Potrivit ziarului Libertatea, STS a refuzat să spună numărul operatorilor 112 din toată ţara. Aceasta fiind o informaţie clasificată. A spus, în schimb, că un operator gestionează, în medie, 65 de apeluri pe tură.

Însă în centrele mari – cum ar fi București, Constanța, Cluj – se poate ajunge şi la peste 200 de apeluri de operator, pe tură. Un operator se pregăteşte 8 săptămâni înainte de a prelua apeluri de urgenţă. Face inclusiv simulări.

Toate apelurile sunt înregistrare, unele sunt evaluate. Nu se ştie cu ce frecvență au loc aceste evaluări. Şi nici câte sancțiuni au primit operatorii și nici din ce motive. Dacă sunt constatate neconformități, operatorii 112 primesc sancțiuni disciplinare, conform regulamentelor militare.

STS a precizat într-un răspuns către Libertatea că operatoarele au gestionat apelurile conform prevederilor din Metodologie și că fac obiectul unui raport de analiză privind modul de operare. Nicio sancțiune nu a fost aplicată încă.

Tonul, deloc prietenos, dar şi întrebările operatoarelor au fost considerate nepotrivite cu situaţia Alexandrei Măceşanu, fata de 15 ani din Caracal, care era speriată şi traumatizată.